Aqua Nor 2021 | Oppdrett er fremtiden | 02. Håper på fysisk messe i august
869
page-template-default,page,page-id-869,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Aqua Nor 2021:

Håper på fysisk messe i august

Da koronapandemien kom, hadde Nor-Fishing allerede begynt å planlegge for en hybrid messe.  – Det gjorde oss i stand til å gjennomføre en svært vellykket messe i 2020, selv om den ble heldigital, sier administrerende direktør Kristian Digre.

Digre som tiltrådte som direktør i Stiftelsen Nor-Fishing 1. august 2019, legger ikke skjul på at også hans egen erfaring fra IT-bransjen spilte inn da det ble klart at messen måtte gå av stabelen heldigitalt. Med en nyopprettet administrasjon i ryggen snudde han seg rundt, og på få måneders varsel var den digitale plattformen på plass.

– Messen hadde 15 000 besøkende fra 46 land og 220 utstillere. Det er vi veldig fornøyde med, og vi har fått gode tilbakemeldinger etter messen, sier Digre.

 

Det var i 1960 at Fiskeridepartementet arrangerte den første fiskerimessen i nyere tid i Norge. Hensikten var å styrke eksportmulighetene for norsk teknologi innenfor fiskeri, havbruk og oppdrett. I 1979 ble Aqua Nor-messen arrangert for første gang, og de to messene blir arrangert på omgang annet hvert år. I 1992 ble Stiftelsen Nor-Fishing etablert og overtok eierskapet til begge messene. Siden starten har stiftelsen etablert sine messer som verdensledende på sine områder.

– I år med oddetall er det Aqua Nor-messe, som fokuserer på oppdretts- og havbruksteknologi, sier Digre.

– Aqua Nor hadde førtiårsjubileum i 2019, og årets messe blir altså den 22. i rekken, sier han.

– Dette er business-to-business-messer som har etablert seg som de viktigste i verden innenfor våre bransjer, legger han til.

 

De siste årene har Aqua Nor gradvis vokst seg større enn søstermessen Nor-Fishing. I 2019 hadde messen ikke mindre enn 700 utstillere, og 28 000 besøkende fra hele verden funnet veien til messeområdet i Trondheim Spektrum. Overgangen til digital messe ser ikke ut til å skremme vekk utstillerne.

– Aqua Nor 2021 er allerede fulltegnet på utstillersiden, med 700 påmeldte – ikke medregnet ventelisten, sier Digre.

– Vi satser i utgangspunktet på en hybridmesse med en kombinasjon av fysisk tilstedeværelse og digital tilgang, men må selvsagt også ta høyde for at messen i år kan bli heldigital, sier han.

– Men vi er bedre forberedt enn noensinne, og er akkurat nå i sluttfasen når det gjelder valg av digital plattform. Mye har skjedd det siste året, og vi ser nå på løsninger som legger enda bedre til rette for interaksjon og samhandling. Det er jo vårt mål at folk skal kunne gjøre forretninger, sier Digre.

 

Ved siden av å samle bransjeaktører og legge til rette for handel, har Digre ambisjoner om å nå lengre ut. Med eget program for studenter, barnearrangementer og nytt fagforum, skal messene også danne et tyngdepunkt i bransjens kommunikasjon med samfunnet for øvrig, mener Digre.

– Vi representerer Norges nest største eksportnæring. Det å rekruttere de lyseste hodene er viktig, og vi ønsker også å synliggjøre næringen rent politisk, sier Digre.

– Derfor kommer vi til å satse på enda større aktivitet på våre digitale flater, og bruke den fysiske messen som utgangspunkt for saker og kommunikasjon gjennom hele året. Nor-Fishing skal være synlig også mellom messene, sier han.

 

Aqua Nor 2021 arrangeres fra 24–27. august 2021, og det endelige programmet blir offentligjort den 1. august. Da kan alle klikke seg inn på www.aqua-nor.no  og planlegge messebesøket – enten det blir digitalt eller fysisk.

– Det blir selvsagt veldig spennende å se om vi får lov til å arrangere en fysisk messe. Det tror jeg mange ville ha vært glade for – selv om den digitale delen nok er kommet for å bli. Det forutså vi faktisk før pandemien satte en stopper for å møtes, sier Digre.

– Uansett ser jeg frem til å ønske velkommen til årets Aqua Nor-messe!

Vi representerer Norges nest største eksportnæring. Det å rekruttere de lyseste hodene er viktig, og vi ønsker også å synliggjøre næringen rent politisk