Aqua Nor 2021 | Oppdrett er fremtiden | A05. Norwegian Seafood Trust
1345
page-template-default,page,page-id-1345,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
Marte L. Myran, markedssjef i Norwegian Seafood Trust AS.

Sporingstjeneste gir trygg mat – fra fjord til bord

Norwegian Seafood Trust (NST) tilbyr sammen med teknologiselskapene Atea og IBM en sporingstjeneste som følger hele verdikjeden til fisken, fra egget klekkes, til fisken går i merden, slaktes, transporteres, foredles og selges. Sporing av fisk gjennom blokkjedeteknologi gir bedre kontroll og mer effektiv og bærekraftig verdikjede.

– Betalingsvilligheten for trygg mat er økende. Folk flest er i økende grad opptatt av opphavet til det de spiser. Sporbarhet er derfor ikke bare forutsetningen for trygg mat, det er også nøkkelen til å vinne forbrukernes tillit, sier Trond A. Henriksen, leder for FoodTrust Atea Group.

 

Matsvindel er et globalt problem og koster over 40 milliarder US dollar – per år. Det jukses med opprinnelse, innhold, merkevare, og bærekraft. Derfor tilbyr Norwegian Seafood Trust (NST) sammen med teknologiselskapene Atea og IBM en sporingstjeneste som følger hele verdikjeden til fisken.

– Markedet der ute er i stadig større grad opptatt av ren og miljøvennlig laks. Derfor er det økte forventninger der ute til at man kan dokumentere bærekraften i produksjonen. Det at dette nå er mulig vil styrke merkevaren og omdømme til norsk laks, sier Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene.

Atea er leverandør og driftspartner i den tekniske løsningen.

− Næringen er sikret den aller beste leverandøren i markedet til å bistå. Med Atea på laget tilbyr vi et sammensatt team av eksperter og teknologer med lang fartstid fra bransjen, sier Myran. Hun er helt klar på at samarbeidet mellom NST, Atea og IBM vil gi produsentene av norsk sjømat et fortrinn i markedet.

− Vi utnytter hverandres ekspertise, og bidrar til økt verdiskaping. Til sist handler det om konkurransekraft for norsk sjømatnæring, sier Marte L. Myran, markedssjef i Norwegian Seafood Trust AS.

 

Hva dette betyr for norsk sjømatnæring:

  • Samarbeidet mellom NST, Atea og IBM vil gi produsentene av norsk sjømat et fortrinn i markedet
  • Økt verdiskapning av norske produkter og tjenester
  • Økt trygghet hos forbrukerne, og økt konkurransekraft for norsk sjømatnæring.
  • Betalingsvilligheten for tryggmat er økende.
  • Vi utnytter hverandres ekspertise
  • Vi deler erfaring og kunnskap.
  • Styrker merkevaren og omdømme til norsk laks

 

 

Står støtt når det røyner på

 

Koronaåret har vært den store testen, også for Sjømatbedriftene. Men dørene til 150 ulike markeder er fortsatt åpne.

 

– I det store bildet har sjømatnæringen klart seg bra. Fjoråret var tross alt historiens nest beste sjømatår, målt i eksportverdi. Det sier Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene.

Kraftig vekst

Eriksson representerer en organisasjon i kraftig vekst. På fire år har de doblet medlemsmassen, og etablert seg som en betydelig aktør for næringen.

– Vi representerer både fiskeindustri, trålrederi, foredlingsbedrifter, oppdrettere, eksportører og sjømathandlere, med andre ord alle ledd i sjømatnæringen, sier Eriksson.

Næringspolitisk stemme

– Vår ambisjon er å være en ledende premissleverandør når det gjelder rammevilkår for våre medlemmer. Det at vi bidro sterkt til å få på plass en god kredittforsikringsordning, var avgjørende for å skape trygghet for bedriftene, samt sikre at handelen ble oppretthold i størst mulig grad, sier Eriksson.

 

Bransjefellesskap

Sjømatbedriftene har tatt mål av seg til å være den foretrukne næringsorganisasjonen for norskeide sjømatbedrifter, med lokal tradisjon og forankring.

– For oss er det viktig å være i takt med medlemmene, og arbeide for økt verdiskapning i alle ledd. Skal vi lykkes, må vi være i forkant av trendene, og i tillegg kunne tilby våre medlemmer et kompetent bransjefellesskap, samt god hjelp og bistand innen både faglige spørsmål, politikk, juridisk veiledning og rådgivning, avslutter Robert Eriksson.

Trond A. Henriksen
Næringen er sikret den aller beste leverandøren i markedet til å bistå.
Robert Eriksson

Dette er Sjømatbedriftene

  • Nasjonal, politisk uavhengig næringsorganisasjon
  • Representerer alle ledd i sjømatnæringen.
  • Markerer i år sine 75 år. Dette blir feiret med en stor jubileumskonferanse 21. september.
  • Representerer om lag 240 bedrifter
  • Næringens stemme i møte med politikere og myndigheter
  • I allianse med Kystrederne og Smak av kysten